Gemenskap/Aktiviteter

Gemenskap är ett nyckelbegrepp i vår skola. Det finns alla förutsättningar att lära känna varandra eftersom vi bara tar emot ca 100 barn. Det skapar trygghet att möta välkända ansikten varje dag. Det är underbart att se de äldre eleverna ta hand om och leka med de yngre barnen. Under läsåret har vi många gemensamma dagar då barnen är tillsammans och vi gör olika aktiviteter.

Här följer några exempel, som kan förekomma.

Lägerskola

Åk 4 - 6 åker ut till Björnöborg, som ligger på Björnön en dag i september, där de har olika aktiviteter. De får då möjlighet att lära känna varandra i en annan miljö. De som önskar sover över.

FN-dagen

Vi firar ofta FN-dagen, 24 okt, med en gemensam stund. Det är stämningsfullt med alla tända ljus, sånger och dikter.

Nobelvecka

Veckan före Nobeldagen sker många aktiviteter i anslutning till nobelpristagarna och deras ämnen. Ibland föreläser en inbjuden gäst. Veckan avslutas oftast med en trerätters nobellunch på själva Nobeldagen.

Lucia

Dagen börjar med att F-åk1 lussar för övriga barn.

Friluftsdagar

Under läsåret har vi flera friluftdagar, då vi t ex åker skridskor på Rocklunda, besöker Björnön där vi har olika aktiviteter, har friidrott i Friidrottshallen.

Påsktraditioner

Någon dag före påsklovet brukar vi ha olika "stationer" med aktiviteter. Eleverna får t ex lära sig om påskseder och gamla påsklekar.

Hälsovecka

Under den här veckan gör vi barnen uppmärksamma på allt som är viktigt för hälsan t ex motion och kost.

Vårdag

Vi åker ut till Ängsö/Asköviken och har en härlig dag tillsammans. Vi leker, går spår och grillar korv.

Kabaré

En eftermiddag i maj månad äger den mycket uppskattade fritidskabarén rum. Barnen som går på fritids kan under vårterminen anmäla sitt intresse att uppträda. Det är helt frivilligt att vara med och uppträda med t ex sång, dans, teater och trolleri. De tränar under fritidstid. Föräldrar och släktingar bjuds in. Är vädret fint brukar kabarén vara utomhus.

Julavslutning

Julavslutningen sker klassvis eller gemensamt för eleverna i skolan

Sommaravslutning

Hela skolan har gemensam avslutning på avslutningsdagen. Vi eftersträvar att ha en högtidlig stund, där eleverna uppträder med sång och spel. Föräldrarna är välkomna till avslutningen.